2011. április 1., péntek

sRGB, Adobe RGB? Firefox, Chrome, IE vagy netán Safari? Colormanagement (és nem csak) a köbön...

Na jó, ez egy kicsit más poszt lesz, mint az előző kettő, de úgy érzem, hogy ki kell írnom magamból mindezt, egyrészt hátha úgy jobb lesz :) másrészt meg talán valakinek hasznára lehet az itt leírt információ. Valahol, valamikor, valamilyen szituációban. Lehet már sokan átestek ezen az egészen és tudják mindezt, én most igyekszem leírni az én tapasztalatomat, az én esetemet.



Igen, az ember saját bőrén tapasztalja meg a dolgokat, és ezekből tanul... Így történt ez velem is e hét folyamán. Nehéz életem lehet, gondolhatnák sokan, hogy ekkora problémákkal vesződöm, miközben Afrikában sok millióan éheznek, Japánban földrengés és cunami pusztított, Líbiában háború van, és valahol az arabok is biztos újabb véres merényletre készülnek --- de most nekem ÉPPEN ez a bajom, mit csináljak hát?

A weboldalam befejezésén dolgoztam. A képgalériákat, amiket láthattok rajta, először Lightroomból (version 3.3) generáltam. Nagyon tetszett ez a megoldás, több szempontból is: az összes fotóm Lightroomban van, itt vannak elrendezve és szortírozva, keyword-ozva, itt dolgozom fel őket: 100% RAW-ban fotózok, és legtöbbször Lightroomban (néha a Canon DPP-jében) dolgozom fel őket és utána alakítom át őket JPEG-gé; a kész képekből pedig néhány klikkeléssel mutatós flash vagy html galériákat lehet generálni, amikbe automatikusan be lehet olvastatni a kívánt EXIF adatokat (talán ez is hasznos lehet valakinek, sokan kifejezetten kíváncsiak, hogy melyik kép milyen expóval készült, milyen lencsével, hány milliméteren stb. ...). A Lightroom által generált html galéria nekem annyira nem jött be, túl sokat kell szerintem kattintani benne, míg a flash sima, egyszerű, jobbra-balra gombokkal is mozgatható. De... Flash (csak hogy a világ kerek legyen) nincs minden gépen, tableten, telefonon (köszi Apple, köszi!). Ezért kellett valami más megoldás azoknak, akik ennyire pórul jártak... :) Ezért gondoltam legyen Lightbox galéria is, ami már html és JavaScript alapú (külső kód, innen tölthető le), és ez már elfut minden gépen (iPad-en és iPhone-on is), de... EXIF adatok nem olvashatók be vele.
(Hiába kerestem, sehol nem találtam erre megoldást. Ha valaki tudja, hogy lehet Lightbox galériában EXIF adatokat kiolvasni a képekből, írja meg légyszi s meghívom egy sörre! :P)
Így a Lightbox galériákat manuálisan kellett kitölteni, fájlok számát és a képek címét, volt vele munka bőven (hogy ne foglaljon kétszer tárhelyet, a Lightroom galéria JPEG-jeihez linkeltem, és az álló és a magasabb képeket átalakítottam 800px magasságúakra, hogy a kisebb monitorokon is láthatóak legyenek és ne kelljen annyit görgetni). Na, de nem erről akartam írni, hanem a színekről.

Ekkor vettem észre, hogy a színek nem az igaziak. Valahogy túl szaturáltaknak tűntek. Nagyon élénkek voltak, nem olyanok, amilyenek Lightroomban voltak. Egy kis keresgélés és próbálgatás után rájöttem: a Lightroom ProPhotoRGB-ben vagy Adobe RGB-ben dolgozik és jeleníti meg a színeket, de a galéria-generáláskor automatikusan sRGB-vé alakítja át őket. És mivel az sRGB színtér (standard RGB, avagy hivatalos nevén sRGB IEC61966-2.1) sokkal kisebb az Adobe RGB-nél (Adobe RGB (1998) vagy aRGB), egyes színeknek a "tetejét" egyszerűen "levágja", hogy beférjenek az sRGB színtérbe, ezért lesznek az élénkebb színek még élénkebbek és még színtelítettebbek. Ez még valahogy elviselhető, egyes képeknél annyira nem is vevődik észre, sőt, talán jól is mutat, de az már nagyon zavaró volt, hogy a részletek egyes makró fotóknál a piros részekből (tulipánszirom, piros levél) egyszerűen elvesztek, eltűntek, és csak tiszta piros, "kiégett" (clipped) piros látszott, nulla textúrával. Ez számomra elfogadhatatlan, így nem akartam, hogy bárki lássa a munkáimat, hisz ez nem az, amit én láttam és amit Nektek mutatni szerettem volna...

Jól van, gondoltam, erre az egyszerű megoldás, hogy fogom az összes képet, és újra kiexportolom őket Lightroomból Adobe RGB színprofillal, majd fölülírom a Lightroom által generált sRGB fájlokat. Ezt meg is tettem. És akkor azt hittem kész vagyok mindennel, és nagy boldogan másoltam fel a kész munkámat FTP-vel a szerverre: befejeztem végre a weboldalt!

Igen ám, de amikor még egyszer átnéztük Rékával a képeket az ő laptopján és az én laptopom kijelzőjén, észrevettem, hogy a fekete-fehér képek nem mutatnak jól, a sötét részek teljesen beégnek, befeketednek, pöttyösödnek össze-vissza... És ekkor csapott belém, amire addig nem is gondoltam: én egy bekalibrált, ~ 96%-ban az Adobe RGB színteret lefedni képes monitoron dolgoztam fel a képeket, ezen csináltam mindent (tehát az az sRGB színteret is lefedi teljes egészében), de a Réka laptopja és az én laptopom, és általában minden laptop és minden általános munkára használt monitornál ez nem számít és ezt így fogja megjeleníteni - beégve, pöttyösen, egyszóval: csúnyán. Kipróbáltuk egy desktop PC monitorján is, ott az egyik kép tiszta zöld volt... Ezek a mindennapokban használt monitorok még az sRGB színteret sem tudják messze 100%-osan lefedni, hát még akkor a majd másfélszer nagyobb Adobe RGB-t, amiben az én képeim vannak! Úgy, ahogy a Lightroom amikor az Adobe RGB képeket kiexportolja sRGB-be, és "levágja" a színek "tetejét", amik az sRGB gamuton kívül esnek, így ezek a monitorok is mivel kisebb színteret tudnak csak megjeleníteni, lecsorbítják az árnyalatokat, az átmeneteket, a színeket, amiket nem "ismernek", hogy azok valahogy beleférjenek a saját színtereikbe. Innen a szörnyen mutató képek ezeken a kijelzőkön.


És akkor ott volt a dilemma? Mit csináljak most? Hagyjam így az egészet? Akkor azok a emberek (fotósok, grafikusok, tervezők) akiknek drágább, jobb, profi(bb) monitorjaik vannak, amik közelítenek már az Adobe RGB színtérhez, azok olyannak fogják látni a képeimet, mint amilyeneknek én kidolgoztam őket Lightroomban és amilyeneknek én szeretem őket. Vagy álljak neki és konvertáljam vissza az összes képet sRGB-vé, hogy a legtöbb embernek jó legyen (hisz a legtöbb ember egyszerű PC-monitorokon, laptopokon internetezik), de így mutassak az embereknek egy olyan képet, aminek a színei más(abba)k, mint az eredeti színei voltak és amiket én az utómunkában visszaadni igyekeztem?...


Érdekes még: Windows Photo View-erben a képeket megnyitva nincs color management, de ahogy full screen-be tesszük őket, felismeri a fotókhoz rendelt és beágyazott színprofilokat, és aszerint jeleníti meg őket: sRGB - túlszaturált(abb); Adobe RGB - pontos, ugyanaz, mint a Lightroomban; ProPhoto RGB - fakó, mattabb színek. És ekkor kipróbáltam 4 böngészőben a galériákat, sokat Alt+TAB-ozva :) Én itthon Google Chrome-ot használok, amire a fotósok azt mondanák: jajj, nincs színkezelvel! Nos, én úgy látom, hogy színkezelve van, és nagy meglepetésemre azt láttam, hogy pont a Firefox-ban nincs color management (vagyis van: az Adobe RGB profilú képeimet mint sRGB-ket jeleníti meg, valahogy átkonvertálja őket, így visszaadva azokat a túlszaturált képeket, amiket legelőször kaptam és amiktől óvakodni akartam). Ezen kívül megnéztem Internet Explorerben és Safariban is. Az Apple Safari-járól azt mondják, hogy az standard, ott van color management, tehát kíváncsi voltam, hogy ott milyen eredményeket kapok. Nos: Chrome, IE és Safari szinte ugyanúgy adta vissza a színeket, igen minimálisak voltak az eltérések (mind a bekalibrált monitoromon, mint a laptopom kijelzőjén), míg a Firefox ahogy láttam egy-az-egyben visszakonvertálta a képeimet sRGB színtérré - ez valamilyen szinten érthető is, hisz az sRGB színteret veszik legtöbbször a web alapjának.

Ugyanebben erősített meg egy kis olvasgatás. Ha utánakeres az ember az interneten, találni számtalan fórumot és írásokat a témával kapcsolatban. Én két cikket linkelnék ide be, ahol egész jó dolgokról tudtam olvasni a témával kapcsolatban: ez magyarul és ez angolul. Mindkettőben az állt: web = sRGB.

Tehát az sRGB a standard webes megjelenítésekre. Nincs mit tennem, egyes képeket vissza kell konvertálnom sRGB-be. De csak egyeseket, hisz úgy döntöttem, hogy a közép utat választom, és kicsit az árral szembe megyek: nem fogom mindet sRGB-vé visszaalakítani, csak azokat, amik nagyon csúnyán mutatnak Adobe RGB-ben a laptopom kijelzőjén (és így bizonyára más, hétköznapi monitorokon is).

Végülis a fotók nagy része jól mutat a laptopom monitorján is úgy, ahogy van, Adobe RGB-ben, és így csak reménykedni tudok, hogy mások monitorján, nem-színkezelt környezetben is ugyanilyen szépen vagy még szebben fog látszani, színkezelt, Adobe RGB színtér lefedését megközelítő képernyőkön pedig a reális, igazi színek jönnek így majd vissza: az igazi színei a fotóimnak.

És még valaki mondja azt, hogy a fotózás csak abból áll, hogy lenyomjuk a gombot... :)

U.i.: és akkor, hogy teljesen összekavarodjak, itt egy másik link, teszt, ami meg azt mondja, hogy igenis a Firefox a legjobban színkezelt böngésző (a Safari-val együtt). Akkor nekem miért voltak egyformák a fotóim Safari-ban, Chrome-ban és Internet Explorer 9-ben? Míg Firefoxban teljesen eltérőek, sRGB-szerűek?....

Ha valaki ért ehhez rendesen, magyarázza el már nekem is, megköszönném a segítséget!

UPDATE: 2011. december 15 - mióta ez a cikk megszületett, megváltozott pár dolog a munkafolyamatomban. A Windows Color Management-jében mindent átállítottam sRGB-re: a Devices -> ICC Profiles-nál az sRGB IEC61966-2.1-t tettem alapértelmezetté (a bekalibrált színprofil helyett), és így tettem az Advanced -> Device profile-nál is (sRGB IEC61966-2.1). A Viewing conditions profile-t WCS profile for sRGB viewing conditions-ra állítottam (az az alapértelmezett beállítás is amúgy). Lightroom-ban így ugyanazt látom, mint amit akkor kapok, ha sRGB-ben exportolok ki egy fotót. Sima ügy, nincs kavarodás. Egyelőre nincs szükségem az Adobe RGB színtérre, webre fölösleges. Ennyi.

1 megjegyzés:

  1. Jaja, lehet a szemeddel van baj :P :)) es akkor erre meg rajon a print resz es akkor full kaosz :))

    Ez a color thingy egy egesz kulon univerzum... az embernek faj a feje... from photo to pc to print... ouch

    VálaszTörlés

... kommentet ide kérek szépen :) ...