2011. november 21., hétfő

Miért váltottam a Wordpressről a Blogspotra?

Nincs ezen mit sokat ragozni, a Blogger szerintem sokkal jobb, mint a Wordpress.com jelenleg. Először is gyorsabb, és nem is kevéssel! Az oldalak hamar bejönnek, a blogolás igazi élmény vele. Gyors a mentés, az oldal betöltése, és maga a képek beillesztése is sokkal gyorsabb: fotó Upload, felteszi a Picasa Web Albumba, kiválasztod, beszúrod, kiválasztod a méretet és kész is. És itt jön a lényeg: a Lightbox galéria, ami a Wordpressen nincs, és nem is támogatott!

Ráadásul a Bloggeren nem vagy beszorítva pár kész template közé, amik közül választanod kell és kész: nem, itt teljesen testreszabhatod a blogodat, megkezdve attól, hogy hány pixel széles legyen a bejegyzésed, milyen színű legyen a háttér (bármilyen hexa kódot használhatsz), a szövegek, a linkek szövege, milyen típusú betűt használjon, mindent, mindent, amit csak el tudsz képzelni. És nem csak darab 3-4 támogatott betűtípus van, hanem számszerint 91! (megszámoltam :P de ha valaki nem hiszi, számolja újra! :P) Szóval el lehet órákat pepecselni a beállításával, mindenki olyanra szabhatja a "mini weboldalát", amilyenre csak szeretné. :) Sőt, még saját CSS-kódot is beszúrhatunk! Na, ezt kapd ki Wordpress!
Míg a Wordpressen minden kép csak 645 pixel széles lehetett (vagy nagyobb, és ha ráklikkeltél bejött egy üres fehér ablakban a jpg... csúnya!), addig itt a Bloggeren feltehetem a nagy felbontású képet (1200px elég szerintem), amit a posztban a Blogger automatikusan méretre szab (kicsi, közepes, nagy, még nagyobb, eredeti), középre rendez (vagy ha egérrel behúzod egy szövegbe, vagy ráklikkelsz a jobbra vagy balra rendezés gombra, akkor egyből beilleszti a szövegben a jobb vagy a bal oldalra), elmented, és kész. A bejegyzésben aztán ha ráböksz egy fotóra, kellemes fekete hátterű Lightbox galériában nézheted azt meg nagy méretben (a monitorod felbontása szerint méretezi azt is, így nyugodtan fel lehet tenni nagyobb rezolúciójú képeket, azok sem fognak kilógni). A galériában jobbra-balra gombokkal lehet szépen váltani a fotók között. Cool!
iPad-en is működik szépen (mivel nem flash), és aránylag gyors is.

És az egészben a legjobb, hogy mindezt pillanatok alatt el lehet végezni - a "kedvenc fotóim a blogon" című részt például 5 perc alatt készítettem el, de lehet még annyi sem volt: csak kiválasztottam a képeket a Picasa Web Albumból, X-Large-ra tettem őket, mentés és kész is volt!

Egy hátulütője van csak ennek az egésznek: a Blogger ugye maga kicsinyíti le a nagy felbontású képeket (kicsi, közepes, nagy, még nagyobb), és emiatt néha kicsit elmosottnak, zavarosnak tűnnek a fotók, olyanok, mintha be lennének mozdulva, nem lennének tökéletesen élesek... Ez az egy negatívum van, amit eddig fel tudnék hozni a blogspot ellen.

Na meg egy dolog van még, ami nagyon tetszett a Wordpressen, és amit szívesen látnék a Bloggeren is: hogy változtathassam a permalinket:
Ez tulajdonképpen a blogbejegyzésnek a webcíme, linkje, amit a Wordpressen egy klikkel változtatni lehet. Nos, itt a bloggeren nincs ilyen, sőt, most valami globális probléma van, ami miatt a linkek a bejegyzés első sorának szövegéből alakítják ki a címet (lásd az áthozott régebbi bejegyzéseket itt a blogspoton, milyen hülyén mutatnak így a linkjeik... pl. a kalotaszegi bejegyzésnek a linkje http://komiveszoltan.blogspot.com/2011/05/hol-volt-hol-nem-volt-volt-egyszer-egy_2420.html ...nem túl Google-barát és SEO-optimális :) ). Remélhetőleg hamarosan kijavítják a problémát. Addig marad az a megoldás, hogy itt a Bloggeren úgy adja meg a címet az ember, ahogy aztán azt látni szeretné (pl.: "Ez egy vicces cím"-ből "ez-egy-vicces-cim.html" lesz :) - most jobb példa nem jutott az eszembe! :) ) UPDATE: valamilyen szinten megjavították a problémát, így egy "export blog -> xml edit -> import blog" trió után valamennyire helyre jöttek a linkek, de még így sem tökéletes minden. Mindenesetre már nem az első sor szövegéből veszi az URL-t, hanem a címből (legalábbis annak egy részéből :) ). Téma részemről lezárva. Előző kalotaszegi példa-link már (szerencsére) a múlté, a mostani linkek a véglegesek.

Picasa Web Albums: jómagam a Picasa-nak soha nem voltam igazán nagy híve. Valahogy nem jött be soha. Most sem fogom feltölteni ide az összes képgalériámat, és az összes 38.639 eddig készített fotómat (na jó, nincs is ennyi :P), de a blogra feltöltött képek automatikusan a Picasa-ra kerülnek, egy külön <blog neve> albumba. Nincs is ezzel semmi baj, sőt, még a webes kezelőfelületen is könnyen lehet rendezni őket. A Picasa programot magát talán régen egyszer valamikor feltettem, de az sem fogott meg igazán, a fotók katalogizáláslára és feldolgozására én a Lightroomot használom, és teljesen, tökéletesen meg vagyok elégedve vele - számomra az a tökéletes program (még ha lehetne néha picit gyorsabb is), minden megvan benne, amire egy fotós munkafolyamatban szüksége lehet az embernek, az importtól az exportig! Photoshoppot hónapok óta meg sem nyitottam, nem is hiányzik... Ami minimális képmontázsok ide a blogra is felkerültek az előző posztokban, azokat is simán Fireworksban dobtam össze seperc alatt.

Na, de ne kanyarodjak el ennyire. A Bloggerről akartam írni, és azt hiszem azt meg is tettem :) , úgyhogy nem pocsékolom tovább a szót és befejezem a írást. Pont.

Ja, nem pont. Majd' elfelejtettem! Hogy honnan is jött az egész ötlet! Jajj, hát azzal kellett volna kezdjem! :)
Szóval hát úgy volt az, hogy Rékának már régóta rágom a fülét, hogy tegyen fel ő is képeket a netre, mert annyi sok jó fotója van, hogy csuda! Egy időben töltögetett is fel néha a Flickr!-re, de valahogy nála is kimúlt vagy nagyon lecsökkent egy idő után a "flickr-mánia" (én már több mint egy éve nem töltöttem fel képeket a Flickr! galériámba, valahogy nem jön, hogy tegyek fel képeket, pedig egy ideje mind tervezgetem, hogy ott is felfrissítem kicsit a dolgokat...). Na szóval rágtam Réka fülét, hogy töltsön fel új képeket a netre, és így jött a blognak az ötlete. És ekkor volt az, hogy megnézte Réka a Wordpresset, de nem jött be neki. Majd megnézte Réka a Blogspotot, és látá, hogy a Blogspot jóóóó! ...és ekkor leesett az állunk, hogy egy évvel ezelőtthöz képest, amikor utoljára használtam a Bloggert, milyen minőségi változások mentek itt végbe! Szóval így kezdődött az egész váltásnak a története, Rékának köszönhetően, akinek a blogját itt nézhetitek meg! :)

2 megjegyzés:

  1. van lightbox es wordpressen is ugyanugy belemaszhatsz barmibe. szelesseg, hatter, stb. wordpress rulz man... :P

    VálaszTörlés
  2. Én ezt sehol nem találtam :) Hol vannak ezek? Ja, a fizetős részre gondolsz?
    Mostmár mindegy, nagyon beleszerettem a blogger gyorsaságába :)

    VálaszTörlés

... kommentet ide kérek szépen :) ...