2012. december 21., péntek

Fotófeldolgozás / 3. A Lightroom lelkivilága :) - III. rész: Beállítások a Lightroomban

Most pedig nézzük meg a Lightroom beállításait. Elég sok minden múlik ezek pontos beállításán.

UPDATE 2014 febuárja >
Látva, hogy napról-napra egyre többen olvassák a blogra felkerült Lightroomos cikkeket, úgy döntöttem, hogy elindítom a Lightroomblogot! Várok oda minden lelkes Lightroom felhasználót! Ha tetszik az ötlet, és szeretnétek értesülni az új cikkekről, tippekről, érdekességekről a Lightroommal kapcsolatban, akkor kérlek kövessétek és lájkoljátok a Lightroomblog Facebook és Twitter oldalát is! Remélem idővel összejön egy remek kis közösség! 
Itt a fotós blogomon lévő Lightroomos írások nem kerülnek törlésre, miért is tenném? Sokaknak hasznos lehet még, és nekem is emlék marad, hogy egykor így gondolkoztam :) Sok mindent át fogok emelni a Lightroomblogba, frissítve és aktualizálva azt. Hisz mióta mindezt írtam, nekem is némiképp változott a munkafolyamatom, PC-ről Mac-re váltottam 2012 végén, így néhány szoftver (pl. amiket a sync-hez használtam) más. A Lightroom persze ugyanolyan :) 
Fotófeldolgozás / 4. és 5. részt elkezdtem írni, de befejezni nem tudtam. (Félkész munkát nem akartam kitenni.) Túl hosszú lett, túl sok mindent akartam belezsúfolni egyszerre. A blogon majd szépen részletesen alkalmam lesz szétbontani és bemutatni Nektek, sok más Lightroomos érdekességgel együtt. Várlak a Lightroomblogon! 
< UPDATE vége >

Gyorslinkek a téma többi részéhez:

III. rész: A Lightroom beállításai
A Lightroom - a Photoshoppal, és más Adobe programokkal ellentétben - egy igen egyszerűen beállítható szoftver. Tulajdonképpen három helyen lehet fontos beállításokat végezni, amik kihatnak a program működésére, ezeket fogom most gyorsan végigvenni.

Preferences
Itt érhető el: Edit menü -> Preferences... (gyorsbillentyű-kombó: Ctrl + vessző)
Öt fül, igazából nem túl fontosak ezek a beállítások. Az alapbeállítások is jól használhatóak, nekem az alábbiak szerint van beállítva (ami fontos opció, arról írok pár gondolatot):

General fül

  • Innen is elérhetőek az éppen megnyitott katalógusunk beállításai (Go to Catalog Settings).
  • Mivel én csak RAW-ban fotózom, ezért a Treat JPEG files next to raw files as separate photos opció számomra nem fontos. Ám ha te RAW+JPEG-ben fotózol, és mindkét fájlt látni szeretnéd a katalógusodban, akkor ezt pipáld be, máskülönben egy fájlként fogja kezelni a kettőt a Lightroom.

Presets fül
Itt a Store presets with catalog opciót érdemes kipipálni, ahogy azt az előző részben is írtam. Így az összes presetünk a .lrcat katalógusunk mellett, a Lightroom Settings mappába kerül tárolásra.


External Editing fül
Mivel Photoshopot nem használok, ez a rész számomra irreleváns. Aki először Lightroomba tárolja és kategorizálja a képeit, majd Photoshopban dolgozza tovább őket, az itt elbogarászhat a beállítások között. Én mostmár 100%-ban a Lightroomot használom a fotóim feldolgozására (99%-ot akartam írni, de ez nem lenne igaz, mivel az elmúlt egy évben el sem indítottam a Photoshopot, egyszer sem.)

File Handling fül
  • Néhány DNG formátummal kapcsolatos beállítás (nem használom)...
  • ...és egy beállítás, aminek sosem tudtam rájönni az értelmére: Camera Raw Cache Settings. Hogy ez mi, nem tudom pontosan :) Nem tudom mi értelme ide írni adatokat, mikor ott vannak a preview fájlok a katalógusunk mellett. 1GB elvesztegetett hely a merevlemezen. Ha valaki vágja mire van ez pontosan, ne legyen rest, és írja meg :)

Interface fül
  • Itt pár megjelenési beállítás látható, ízlés szerint beállítható.
  • Én háttérnek a sötét szürke (dark grey) hátteret szeretem használni (itt a blogon és a weboldalamon is kb. ezt a sötétszürke hátteret használom, szerintem kellemesen kiemeli a fotókat).

Catalog Settings
Ennél fontosabbak a katalógusunk beállításai, amit az Edit menü -> Catalog Settings... menüpont alól tudunk elérni (ctrl + alt + vessző).

Három fül, viszont annál fontosabb itt valamennyi beállítás. Menjünk itt mint a rák, szépen visszafele:
Metadata fül
  • Az Offer suggestions from recently entered values a keywordozásnál jelent segítséget: elkezdjük gépelni a keywordot (Library modulban), és a Lightroom a már használt keywordok közül ajánl fel okosan lehetőségeket, így elég néha 2-3 betűt beírni, és kiválasztani a nekünk kellőt a feljövő listából.
  • Ha JPEG, TIFF vagy PSD fájlokkal dolgozunk, jelöljük be az Include Develop settings in metadata inside JPEG, TIFF, and PSD files opciót, így a Lightroomban végzett módosítások (pl. keywordok) mentés és export után is a fájllal "utaznak tovább".

File Handling fül 
  • Ezek nagyon fontos beállítások! Először is itt van rögtön a Standard Preview Size, ahol négy méret közül választhatunk: 1024 pixel, 1440 pixel, 1680 pixel és 2048 pixel. Mik ezek? Nos, ahogy a II. részben is írtam, a Lightroomot mindig odateszem, hogy a standard méretű preview-kat renderelje be nekem import után, és ezzel az opcióval azt állíthatjuk be, hogy mekkora legyen a leghosszabb oldalon a preview mérete. Én pl. egy 1680x1050 rezolúciójú külső monitoron dolgozom fel fotóimat, emiatt én az 1680 pixel opciót használom. Állítsd arra, ami legközelebb áll munkamonitorod rezolúciójához.
  • A Preview Quality (Low, Medium, High) értelem szerűen a generált preview minőségét állítja. Mivel én sokszor nézegetem fotóimat Loupe view-ban (E), emiatt én a jobb minőségű preview-kat rendereltetek a Lightroommal...
  • ...de ha mégis néha berenderelek fotókat 100%-os, pixelpontos, 1:1 méretre (Loupe view-ban - E - klikk a fotóra, rázoomol, vársz, és berendereli 100%-ra), mondjuk mikor élességet akarok nézni vagy két hasonló fotó közül az élesebbiket kiválasztani, akkor az Automatically Discard 1:1 Previews opcióval tudom beállítani, hogy ezek a preview-k hány nap után törlődjenek. Honnan? Hát abból a bizonyos My Photographs Previews.lrdata nevű méretes mappából, ahova a Lightroom a renderelt preview-kat menti. Választható opció: After One Day, After One Week, After 30 Days - ha több napon keresztül dolgozunk egy csoportnyi fotóval, érdemes hosszabb időre állítani, hogy következő nap ne kelljen újra a processzort terhelve újrarenderelni az 1:1 preview-kat.

General fül
  • Először is itt van pár alapinformáció a katalógusunkról: hol található, mi a neve, mikor készült (nem tudom miért, de itt nem a helyes dátumot írja ki), mikor volt utoljára készítve róla biztonsági mentés (backup) és mikor volt utoljára optimalizálva. A .lrcat fájlunk méretét is kiírja nekünk szépen.
  • Beállíthatjuk továbbá, hogy milyen időközönként készítsen backupot a katalógusfájlunkról.

Katalógus backup és optimalizálás? Mik ezek? Mihez kellenek? Nos, ahogy írtam, a katalógus fájlunkra (.lrcat) nagyon kell vigyáznunk, és mivel az ördög nem alszik, és fájlok korruptálódhatnak, merevlemezek tönkremehetnek egyik pillanatról a másikra, érdemes legalább havonta egyszer, ha sűrűn dolgozunk a Lightroomban, akár minden héten készíteni egy backupot a katalógusunkról, és azt kimásolni a backup elkészülte után egy külső HDD-re is. Ez végülis ugyanaz, mintha egy copy-t nyomnánk a .lrcat fájlnak, ám ezt kényelmesen, Lightroomból is elvégezhetjük, sőt, ilyenkor lehetősége van a Lightroomnak optimalizálni katalógusunkat is ...hogy ilyenkor mit varázsol a háttérben, annak nem jártam utána :) de nekem backup után úgy van beállítva, hogy automatikusan végigfuttassa az optimalizálást is, rosszat biztosan nem tesz a katalógusunknak.

A Backup Folder-nél beállíthatjuk, hogy hova készítse a .lrcat fájlról a Lightroom a másolatot. Ha ez ugyanazon a merevlemezen van, mint a Lightroom, akkor mikor legközelebb csatlakoztatjuk a külső HDD-nket gépünkhöz, hogy a fotóinkról biztonsági másolatot készítsünk, esetleg a frissített .xmp metaadatos fájlokat elmentsük, ne feledkezzünk el ezt a katalógusfájlról készített backupot is átmásolni valahova: inkább legyen megy 2-3 helyen, hogy ha neadjIsten valami baj van, legyen mihez nyúlni (ahogy írtam, a lényeg a .lrcat fájl, a My Photographs Previews.lrdata mappa, amiben a preview-k vannak, nem lényeges, hisz azokat a Lightroom újra tudja generálni bármikor.)



View Options
Az utolsó hely, ahol finomítani tudjuk a Lightroom működését, a View menüben található View Options... (ctrl + J).
Én az alábbi beállításokat használom, számomra így a leggyorsabban használható és a legjobban áttekinthető a Lightroom:



Nem fogom egyenként végigmagyarázni az összeset, nem is hinném, hogy szükség lenne rájuk. Szerintem jól érhető valamennyi :) Ha nem, tessék kísérletezgetni, és a saját belátás szerint belőni: mindenkinek amúgy is más-más adatok fontosak, hogy kijelzésre kerüljenek.

Nálam tehát így néz ki...
...a Grid View...

...és a Loupe View (Loupe Info 1 megjelenített infóival).

Ez a három hely tehát - Preferences, Catalog Settings és View Options - ahol ezt-azt állítani lehet a Lightroomon. Pofonegyszerű valamennyi, nem egy Photoshop nehézségű az biztos! :)

Ezzel pedig zárnám is a Lightroom lelkivilágával barátkozó bejegyzésemet (mely végül három részesre terpeszkedett... :) ). Nem könnyű ezekről írni, sokkal nehezebb, mint gondoltam, mikor elkezdtem ezt a sorozatot készíteni, ám remélem, hogy ebben a témában is sikerült pár tippet, ötletet adnom, amivel jobban megérhetitek és hatékonyabban használhatjátok ezt a remek szoftvert! :)

UPDATE: közben pár napja kijött a Lightroom 4.3-as verziója. Nagy változások nincsenek benne. Lehet frissíteni, ahogy mondtam, ugyanabba a mappába telepítve a programot! :)


Idén már nem ígérem, hogy megírásra kerül majd a következő rész, mely a Develop modulban történő munkáról fog szólni. Szóval bizonyára 2013-ban folytatjuk! :) (ahogy nézem, elég sokan olvassák őket, szóval remélem tényleg hasznosnak találjátok őket! :) )

Addigi is Békés Karácsonyt mindenkinek! :)

6 megjegyzés:

  1. Szia. Még nem olyan régen használom a programot elolvastam a könyvet is de egy dologra nem találom a választ. Étettem, de a katalógust automata a C-re tette nekem ott van mai napig aminek nem nagyon örülök mert ha bármikor újra kell rakni vagy ha elszáll akkor szívás. NA eljött ez a nap újra kel rakni a gépem és nem tudom mit tegyek. Szóval szeretném a katalógusom úgy megmenteni hogy a benne kidolgozott képek ne tűnjenek el, ne vesszenek el a beállítások. Hogyan kerülhet a d meghajtómra a katalógus? :)
    Köszönöm Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Orsi!

      Nem kell aggódni, semmi nem fog elveszni. Egyszerűen csak keresd meg hol van a katalógusod a C meghajtón, majd másold át a D meghajtóra (F6-al, vagyis Cut/Paste-el nyugodtan), oda, ahol szeretnéd, hogy a jövőben legyen. Bárhova másolhatod, nem csak a gyökérbe.

      Utána csak Lightroomban nyisd meg (File menü -> Open Catalog). Minden beállításod, generált preview-ed, preseted meg kell legyen a katalógusod mellett (ha nem, nézd meg a Preferences -> Presets fól alatt, hogy a Store presets with this catalog be van-e jelölve - ha nincs, azt ajánlom jelöld be).
      Ilyen egyszerű! :)
      A Lightroomblogon írtam bővebben minderről, és még sok érdekességről, itt olvashatod azt, ami neked segítségedre lehet ebben az esetben: http://bit.ly/Q9FNHa
      Remélem sikerül gond nélkül megoldani, jelezz majd vissza! ;)

      Üdv,
      Zoli.

      Törlés
    2. Köszönöm a gyors választ bíztam benne hogy elég a katalógus másolása! igen azt a részt olvastam hol írtad hogy legyen kipipálva az a fül, azt meg is tettem és most átmásolom. Még egy kérdés!? CSAK a katalógus mappát kell átvinnem? :P

      Törlés
    3. Igen.
      Ami még fontos lehet ez:
      - a Lightroom beállításai (Preferences) ebben a fájlban találhatóak. Az AppData (Win) és Library (Mac) mappák rejtett (hidden) mappák.
      Windows: C:\ -> Users -> -> AppData -> Roaming -> Adobe -> Lightroom -> Preferences -> Lightroom 5 Preferences.agprefs

      Ezt másold ki a D-re, míg a Windows újratelepítést végzed, majd másold ugyanide vissza, mikor kész vagy vele. Ebben a Lightroom beállításai (magának a programnak, nem a katalógusnak). Végülis nem nagy dolog, ha nem csinálod meg, mert minimális beállítások vannak a Lightroomban, a lényeg úgyis maga a katalógusod, hogy az biztos helyen legyen (ajánlom egy külső merevlemezre vagy pendrive-ra is másold ki, biztos ami biztos :) )

      Törlés
  2. Igen egy külső vinyóra fog kerülni minden.
    Így néz ki a mappám:
    C:/ --->Felhasználók----> user--->Képek---->
    -2012
    -2013
    -2014
    -2021
    -Diavetítések
    -Lightroom-->
    -Backups
    -Lightroom 4 Catalog Previews.lrdata
    -Lightroom Settings
    -Lightroom 4 Catalog
    -Lightroom 4 Catalog.lrcat.lock
    -Lightroom 4 Catalog.lrcat-journal
    -Temporary Import Data
    -Temporary Import Data.db-journal
    Én úgy gondolom az egész KÉPEK mappát átmásolom. Ha megnyitom az évszámos mappákat ott vannak benne a képek szépen.
    A másik a beckups mappában benne van minden mentés mappákban abból nem elég az utolsó? hisz a maiban benne van a múltheti is vagy rosszul gondolom?
    Ne haragudj a sok értetlenkedésért :)
    Köszönöm a türelmedet, a másolás holnap este fogom elkezdeni a sikeréről értesítelek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. elég csak néhány backupot megtartani, én az utolsó 3-4 darabot szoktam megtartani, a többi nyugodtan törölhető. A lényeg a fő katalógusod .lrcat fájlja, hisz az az aktuális, legfrissebb, inkább arról legyen 2-3 másolat.

      Törlés

... kommentet ide kérek szépen :) ...