2012. december 21., péntek

Fotófeldolgozás / 3. A Lightroom lelkivilága :) - I. rész: Bevezető. A Lightroom moduljai

Ebben a bejegyzésben - mely végül három részesre sikeredett :) - a Lightroommal (születési nevén Adobe Photoshop Lightroom) fogunk mélyrehatóbban foglalkozni :)


UPDATE 2014 febuárja >
Látva, hogy napról-napra egyre többen olvassák a blogra felkerült Lightroomos cikkeket, úgy döntöttem, hogy elindítom a Lightroomblogot! Várok oda minden lelkes Lightroom felhasználót! Ha tetszik az ötlet, és szeretnétek értesülni az új cikkekről, tippekről, érdekességekről a Lightroommal kapcsolatban, akkor kérlek kövessétek és lájkoljátok a Lightroomblog Facebook és Twitter oldalát is! Remélem idővel összejön egy remek kis közösség! 
Itt a fotós blogomon lévő Lightroomos írások nem kerülnek törlésre, miért is tenném? Sokaknak hasznos lehet még, és nekem is emlék marad, hogy egykor így gondolkoztam :) Sok mindent át fogok emelni a Lightroomblogba, frissítve és aktualizálva azt. Hisz mióta mindezt írtam, nekem is némiképp változott a munkafolyamatom, PC-ről Mac-re váltottam 2012 végén, így néhány szoftver (pl. amiket a sync-hez használtam) más. A Lightroom persze ugyanolyan :) 
Fotófeldolgozás / 4. és 5. részt elkezdtem írni, de befejezni nem tudtam. (Félkész munkát nem akartam kitenni.) Túl hosszú lett, túl sok mindent akartam belezsúfolni egyszerre. A blogon majd szépen részletesen alkalmam lesz szétbontani és bemutatni Nektek, sok más Lightroomos érdekességgel együtt. Várlak a Lightroomblogon! 
< UPDATE vége >

Gyorslinkek a téma többi részéhez:

I. rész: Bevezető. A Lightroom moduljai
Az első verzió szinte hat évvel ezelőtt, valamikor 2007-ben jelent meg.
A Lightroom 4.0 végleges verziója idén márciusban látott napvilágot.
Így 2012 vége fele a 4.2-es verziónál járnak, mely októberben jelent meg. Én is ezt a verziót használom jelenleg, így minden, amit a Lightroommal kapcsolatban írok, e verzió alatt értendő. (UPDATE: időközben decemberben kijött a 4.3-as verzió.)

Windows és Mac OSX operációs rendszer alatt is fut (már akiket ez érint :) ).

A Lightroom egy nagyon sokoldalú szoftver. Mondhatnám, egy fotós igazi álma. Az elején, amikor megjelent, végig úgy reklámozták, hogy "fotósok fejlesztették fotósoknak". Míg a Photoshopot megtanulni hosszú hetekbe, hónapokba, évekbe is telhet, addig a Lightroom használatát szerintem bárki pár nap alatt meg tudja tanulni, annyira egyszerű és jól átlátható az egész.

Mielőtt a dolgok mögé nézünk, lássuk gyorsan mire is használhatjuk a Lightroomot. Röviden, épp pár mondatban térnék csak ki a modulokra, pár életszerű példával illusztrálva használatukat.

A modulok a munkafolyamatunk különböző, jól elhatárolt állomásai. A Lightroom ablakának tetején található, F5-tel előhívható vagy eltüntethető parancssorból lehet a modulok között váltani (vagy további gyorsbillentyűkkel: alább zárójelben). A digitális fotófeldolgozási folyamat valamennyi fázisát lefedik, a fotók importjától a feldolgozáson át, egészen a végső publikációig (webgaléria, Flickr!, Facebook, sima JPEG export, slideshow bemutató, fotókönyv, vagy maga a nyomtatás).


A Library modulban sok időt el lehet tölteni: itt lehet a fotókat átnézni, rendezgetni, flag-elni, rating-elni (csillagozni), fotókat "színezni" (color label), és nem utolsó sorban a fotókhoz kulcsszavakat adni, szép magyarul mondva: keywordozni :) A G gyorsbillentyű lenyomása után rácsos nézetben (Grid View) gyorsan átlátható minden, könnyedén lehet több száz, vagy akár több ezer képet mondjuk egy-egy keyworddal ellátni. A fotó metaadatai szintén megtekinthetőek itt (is).

G mint grid - Grid View a Lightroomban

Ugyancsak a Library modulban, a E-vel előcsalható a képnézegető (Loupe View), a fotókat így teljes nagyságukban nézhetjük meg, de akár itt is írhatunk hozzájuk még keywordokat mondjuk, címet adhatunk nekik, és más metaadatokat módosíthatunk (pl. szerző, copyright adatok, leírás).

Egy igen életszerű (hahaha) példa erre: a Title résznél a fotónak címet adunk; később a fotót feltöltjük a webre, mondjuk a Flickr!-re vagy Facebookra; a metaadatok a képpel "utaznak", így mikor a fotót feltöltjük az internetre, az erre alkalmas webes felületek ki tudják olvasni a címet a metaadatok közül, és megjeleníteni azt automatikusan, ahogy azt az alábbi vicces kép is mutatja :))

E gyorsgomb, vagy Enter - Loupe view (képnézegető) a Lightroomban, kulcsszavakkal és metaadatokkal.
(ekkor, 2008-ban, ahogy az az EXIF-adatoknál is látszik, nem igazán vágtam még a fotógép beállításait :)) 1/800, f/4, ISO 1600!!... :)) WTF?!...)

...és így látszik ez a fotónál automatikusan, mondjuk Facebookra feltöltve:
(...nem tudom miért nem lájkolja senki ezt a fotót :)))) )

Nem kell tehát kétszer vagy többször dolgozni, Lightroomban tárolva és rendszerezve az összes fotónkat nagyon sok időt és vesződést meg lehet spórolni akár ilyen mindennapi dolgok elvégzésekor is.

Én személy szerint minden Import után szeretem gyorsan (legalább nagyjából) végig-keywordozni a fotókat, utólag pedig, mikor időm és kedvem engedi, tovább finomítani ezeket - így évek, évtizedek múlva is emlékezni fogok, hogy melyik kép hol készült, sőt, pillanatok alatt ki tudok filterezni képeket a \ (backslash) gombbal előcsalható filterbar segítségével. Egy példa erre is:

Valamelyik nap fotókat kerestem, amiket a Vigyázó-hegységben készítettem az elmúlt években. A Vigyázón készült képek filterezése ilyen egyszerű Lightroomban, ha a keywordokat rendszeresen, minden fotózás után böcsületesen kitöltjük :)

A Develop modulról a következő bejegyzésben tervezek bővebben írni. Röviden: itt non-destruktív módosításokat tudunk a fotókon végezni, itt tudjuk magát a képet "előhívni".

A Lightroom 4-ben megjelent két új modul is: a Map modul és a Book modul. Utóbbit még nem próbáltam, a Map viszont jópofa dolog: Google Maps motor van alatt, a térképen pedig be lehet jelölni a helyeket, ahol a képeket készítettük, pontos GPS adatokat generálva a fotókhoz (ha van GPS a fotógépünkben vagy markolatunkban, ezeket - gondolom - automatikusan kitölti és megjeleníti... a jövő gépeiben a GPS alap lesz, már most is van néhány gépben).

Ezt például pont a napokban csináltam meg: a máltai nászúton készült fotókat jelölgettem be a Map modulban, így évek múlva is emlékezni fogok pontosan hol készültek a fotók e felejthetetlen mézeshét ideje alatt! :D

A Slideshow modult ritkán használom. De mikor szükség van rá, akkor igen jól tud jönni, hogy van ilyen is a Lightroomba építve és nem kell külön a fotókat kiexportolni JPEG-be, hogy a képeket egy slideshow közepette bemutassuk.
Legutóbb pl. akkor jött igen jól, amikor pont a fent említett Máltán készített képeket szerettem volna megmutatni a szüleimnek és öcsémnek, akik itt voltak nálunk ebéden: laptop HDMI-vel TV-re rákötve, a Lightroom Slideshow modulja pedig pillanatok alatt lehetőséget adott arra, hogy míg a levest kanalazom, a feldolgozott fotókat nézegethessük együtt a TV-n, jót vidulva egyik-másik viccesebb fotón :D

A Web modulra még visszatérünk az utolsó bejegyzésben, amikor a publikálási lehetőségekről lesz szó. A weboldalamon található galériák nagy része ebben készült amúgy.

Folytatás itt:
II. rész: A Lightroom fájlrendszere

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

... kommentet ide kérek szépen :) ...