2012. november 12., hétfő

Fotófeldolgozás / 1. copy & sort

Ahogy az előző bejegyzésben írtam, az elkövetkezendő posztokban szeretném Nektek bemutatni a fotófeldolgozási folyamatomat, vagy ahogy szép magyarosan mondani szokták még: "a fotó-processzing-workflow-m" :)

Úgy láttam jónak, hogy több bejegyzésre bontom, hisz némely rész elég hosszadalmas magyarázást igényel, ezért szerintem átláthatóbb lesz így.
(már ez az első is jó hosszúra sikeredett, milyen lesz akkor a többi vajon???!!!)

No, kezdjünk is neki! Első rész. Hol volt, hol nem volt..... copy & quick sort, avagy A képek felmásolása és gyors kiválogatása. Írta Kőmíves Zoltán, IV. B. osztályos tanuló.


UPDATE 2014 febuárja >
Látva, hogy napról-napra egyre többen olvassák a blogra felkerült Lightroomos cikkeket, úgy döntöttem, hogy elindítom a Lightroomblogot! Várok oda minden lelkes Lightroom felhasználót! Ha tetszik az ötlet, és szeretnétek értesülni az új cikkekről, tippekről, érdekességekről a Lightroommal kapcsolatban, akkor kérlek kövessétek és lájkoljátok a Lightroomblog Facebook és Twitter oldalát is! Remélem idővel összejön egy remek kis közösség! 
Itt a fotós blogomon lévő Lightroomos írások nem kerülnek törlésre, miért is tenném? Sokaknak hasznos lehet még, és nekem is emlék marad, hogy egykor így gondolkoztam :) Sok mindent át fogok emelni a Lightroomblogba, frissítve és aktualizálva azt. Hisz mióta mindezt írtam, nekem is némiképp változott a munkafolyamatom, PC-ről Mac-re váltottam 2012 végén, így néhány szoftver (pl. amiket a sync-hez használtam) más. A Lightroom persze ugyanolyan :) 
Fotófeldolgozás / 4. és 5. részt elkezdtem írni, de befejezni nem tudtam. (Félkész munkát nem akartam kitenni.) Túl hosszú lett, túl sok mindent akartam belezsúfolni egyszerre. A blogon majd szépen részletesen alkalmam lesz szétbontani és bemutatni Nektek, sok más Lightroomos érdekességgel együtt. Várlak a Lightroomblogon! 
< UPDATE vége >

Gyorslinkek a téma többi részéhez:

Kinn voltunk fotózni, hazaérünk, és már alig várjuk, hogy az eddig csak a fotógép LCD kijelzőjén látott képeket megnézhessük egy nagyobb képernyőn, gyönyörködve (vagy épp bosszankodva) az eredményekben. Persze legtöbbször az ember érzi, amikor az exponáló gombot kinn terepen megnyomja, hogy ez lesz az a kép... Persze születhetnek mesterművek Photoshop-ban is, bár azok "mestermű" jellege erőssen megkérdőjelezhető... No, de ne menjünk bele ebbe.
Hazaérünk, kamera elő a táskából, számítógép bekapcsol, kezdődhet a képek felmásolása.

Szerencsésebbek egyenesen a laptopjukba dugják az SD-kártyáikat - CF-kártyaolvasóról én még nem hallottam laptopban... :) (amúgy is, a CF-kártyákat egyre inkább kiszorítják a piacról az olcsóbb SD-kártyák, már az új profi tükörreflexesek is működnek SD-kártyákkal.)
CF-kártyákról lehet akár külső kártyaolvasóval is másolni fel képeket, de nekem, megmondom őszintén, soha nem volt ilyenem, teljesen feleslegesnek tartottam mindig: a kezdetektől fogva a kamerával kapott USB (2.0) kábelt használtam, azon keresztül másoltam fel a képeket mindig. Nincs folytonos kártya ki-be rakás, a drága CF-kártya rongálódása pedig így minimalizálva van. Egyedül a régi Canon EOS 5D-met használva gondolkoztam el azon, hogy veszek egy külső CF-kártyaolvasót, ugyanis a "régi ötdé" nagyon-nagyon lassan másolt USB-n keresztül... (fogalmam sincs miért, mintha USB 1-es sebességű lett volna...) De mire vettem volna egy külső kártyaolvasót, addigra eladtam azt a vázat... :) Az 5D Mark II-vel nincs többé ilyen problémám, a fotók egy-egy fotózásról pár másodperc - rövidke perc alatt fel vannak másolva a kártyáról. (kb. 1 másodperc / RAW fotó; a videók másolása azért lehet lassúcska, de addig az ember lefoglalhatja magát valami mással :) )

A felmásoláshoz többféleképpen is hozzá lehet fogni. Lehet Windows Explorerben copy-paste-el másolni, lehet a Canon-tól kapott EOS Utility-t használni, vagy lehet Lightroomból végezni a másolást (import) (sőt, asszem Bridge-ből is - sosem használtam).
Én itt is a Canonra hagyatkozok, a kezdetektől fogva az EOS Utility-vel másoltam fel a képeimet. Soha semmi gond nem volt vele, egyszerű, stabil kis program, másolás közben akár végig is lehet nézni a képeket (az Automatically display Quick Preview window kipipálásával - screenshot alább. Néha használtam ezt az opciót, utóbbi időben nem igazán. Jobban szeretem a felmásolás után nyugodtan végignézni őket.)

Nálam úgy van beállítva a Windows (AutoPlay), hogy amint a kamerát csatlakoztatom a számítógéphez, automatikusan indul az EOS Utility, azzal az ablakkal, ahol ki lehet választani a letölteni kívánt fotókat. (magyarul: a Show [Lets you select and download images] screen opciót használom, azzal egyből ide ugrik :P)

Íme a screenshot a beállításokról (Preferences):

EOS Utility - Preferences - Basic settings.
Semmi extra, asszem az alap beállítás is valami hasonló.

A második fülön (Destination folder) ki lehet választani, hogy hova másolja a program a fotókat: itt be lehet állítani, hogy dátum szerint külön-külön mappába másolja a képeket, én azonban a kezdetektől fogva mindig az adott váz mappájába másoltam a fotókat, így (klikk a képre a nagyításhoz):
Ilyen egyszerű az én fájlstruktúrám a külső HDD-men.

Sokan azt gondolhatják, hogy így komplett káosz lehet megtalálni egy fotót. Nos, nem, sőt, ellenkezőleg! :) Lightroomot használva ezt találtam a legegyszerűbb struktúrának. Lightroomban ugyanis minden rendezést meg lehet oldani Collections és Smart Collections-ekkel. De erről a következő bejegyzések egyikében írok majd egy kicsit bővebben.

EOS Utility tehát bejön a kamera csatlakoztatásakor, kiválasztom azokat a fotókat, amiket még nem másoltam fel, ilyen egyszerűen:
A lefele nyíl a thumbnail-ek felett jelzi azokat a fotókat, amiket már előzőleg letöltöttem.

Szuper!
Így nem kell a duplázódások miatt aggódnom: az EOS Utility megjegyzi, hogy mely fotókat töltettem le előző alkalmakkor a memóriakártyáról (én nem mindig szoktam formázni a kártyákat használat előtt, csak akkor, ha nagyon tele vannak, vagy ha tudom, hogy szükségem lesz a helyre rajtuk), szóval amikor a Select New-t kiválasztom, csak az új képeket jelöli be nekem. (itt épp 0/74 Select Image, mivel ezeket a fotókat már régebben felmásoltam :) )

Persze mindez pikk-pakk megy, pár másodperc az egész, és indul is a másolás.

Ahogy a másolással végez, a kamerát elteszem gondosan a táskájába (aksit ki szoktam venni belőle, hisz mostanában elég ritkán fotózok, és nem igazán tesz jót neki, ha sok ideig áll a kamerában használatlanul - erről az 5D Mark II mini-tesztjében írtam pár gondolatot még régebben), a táskában szépen elzárva van a gonosz porszemek elől. Vigyázok rá, mint a szemem fényére! :D

Mielőtt Lightroomba beimportolnám a fotókat, DPP-ben át szoktam nézni őket, és kitörlöm azokat, amik startból nem tetszenek, esetleg életlenek, bemozdultak, értékelhetetlenek. (persze örök szabály, hogy nem minden rossz kép rossz kép, egy bemozdult kép is lehet jó... persze mértékkel kell ezzel bánni, nem minden fotót lehet megmenteni azzal, hogy áttesszük fekete-fehérbe, állítunk rajta egy kis kontrasztot meg mélységet, és azt hisszük ezzel mekkora remekművet hoztunk létre...... :)) )

No, de álljunk is itt meg egy pillanatra.
DPP?
(hogy utálom, ha rövidítenek valamit, és nem értem mi az... :P)
Mijazadépépé?!
Nohát no, hát ez is egy Canon szoftver, a Digital Photo Professional. Még az ókorban (LOL), mikor nem létezett az Adobe csodálatos programja, a Lightroom (hű de rég volt, van vagy 4 éve......), ezt használtam sok ideig, sok mindenre. Röviden: nagyon-nagyon jó program, csak k*rva lassú az exportja (.RAW -> .jpeg) :D

A DPP-t, az EOS Utility-hez hasonlóan, minden Canon fotógéppel megkapjuk CD-n (yeee), igen-igen, az a kis CD, ami a dobozban volt, mikor a géped vetted. (Eldobtad? Szívás... Miért? Lásd lentebb...) Azt fel lehet telepíteni szépen, majd leszedni rögtön egy frissítést hozzá: google-be beír dpp update, vagy Canon oldalára felmegy, és az egyik fotógépnél  a Drivers&Software-ből letölt. Modell mindegy, a lényeg, hogy az op.rendszer jól legyen kiválasztva (64-bit vagy 32-bit). A bejegyzés írásakor a Digital Photo Professional 3.12.40 a legfrissebb, 2012. október 26-án jelent meg. Elég sűrűn frissítik amúgy, bár én sok változást nem láttam rajta az elmúlt 1-2 évben, és az export még mindig nagyooooooon lassú... :)
(Tipp: a netről letöltött update-erek kérik a CD-t az install indításakor, szóval jó, ha megvan még a géppel kapott CD... Ha nem, arra is van egy megoldás, de azt most nem írom ide le - kérdezd kommentben, ha tényleg érdekel :P)

No, de ne kalandozzak el ennyire!
A DPP-ről is sokat lehetne írni, megérne egy misét, az biztos, mert remek kis program, és nagyon gyors. Nagy előnye, hogy nem kell preview-okat rendereljen, mint a Lightroom, mielőtt megnéznénk egy fotót! Előválogatásnál (első nézegetésnél) ez nagyon jól tud jönni, hisz nem kell 10 percet várni, míg a Lightroom kirendereli a standard preview-os képeket (erről is később majd), hanem egy (klikk az első fotóra) + ctrl + A (select all) és egy alt + Q (start quick check tool) végignyomogatásával máris átpörgethetjük a mai nap termését! :)

Itt aztán csekkmárkozni szoktam :)) Alt + 1-től 5-ig lehet bejelölni a képeket (most látom, hogy ezekben a verziókban lehet csillagokat is osztogatni, 1-től 5-ig). Általában Alt + 1-el azokat jelölöm be, amiket megmutatnék mondjuk gyorsan valakinek, Alt + 3-al pedig a törlendő képeket. Mikor a csekkmárkozással kész vagyok (ezt a szót most találtam ki, bevallom, de tök jó! :)) ), fenti menüben View -> Sort -> Check Mark 1 (vagy amelyik akarom, hogy előre kerüljön), és máris előre vannak hozva a kiválogatott képek (a 3-as checkmark-kal bejelölt képeket kijelölöm, és szívfájdalom nélkül törlöm! bye-bye!).

Check mark 1 (kiválasztott) fotó a máltai képek válogatásakor (majd erről is írok egyszer... :P)

Tipp: a Lightroom természetesen nem ismeri fel ezeket a checkmark-okat, így ha mondjuk az 1-es checkmark-kal jelölt képeket szeretnénk valahogy különválasztani a többitől, akkor kreálhatunk egy másik mappát, és abba áthúzhatjuk (ez áthelyezi - move-, és nem másolja - copy - !)  Lightroom importnál aztán ott lesznek a kiválogatott fotók, utólag lehet aztán Lightroomban mozgatni őket vissza az eredeti mappába (mondjuk ott egy flag-elés után vagy színezgetés - vagy akár csillagozás :) -, szóval valamilyen kiválasztó jelzés után). (ja igen, ha az új foldert a DPP elindítása után készítjük, a DPP nem fogja azt látni, csak a program újraindítása után - ezért érdemes a csekkmárkozás előtt megcsinálni azt előre.)
Tipp: ha a checkmark-okra később nem lesz szükségetek, akkor a DPP-ből való kilépéskor ne mentsétek a módosításokat (No to all). Ha úgy gondoljátok, hogy később is szükségetek lesz rájuk valamilyen okból, akkor kilépéskor mentsétek el a módosításokat (igen, úgy van Pistike, Yes to all - módosítja a dátumot is!) (vagy DPP-ben ctrl + S mentéssel is lehet menteni, még kilépés előtt; a DPP csillaggal [ * ] jelöli azokat a fotókat, amiket módosítottatok elindítása óta.)

Így kezdődik tehát az én munkafolyamatom. Sokkal egyszerűbb amúgy, mint így elsőre tűnik. És mindez minimális idő alatt, az egész csupán néhány percet vesz igénybe (az első átnézés gyorsaságától és alaposságától függően). Minden be lett jól állítva az évek során (minimális állítások amúgy), és e két remek Canon szoftverrel nagyon gyorsan fel tudom másolni és át tudom nézni az új fotókat. Nem mellesleg pont azokat a színeket látom, amiket a fotógép LCD kijelzőjén is láttam, hisz a DPP felismeri a kamerában használt Picture Style-okat. Ebbe most nem mennék bele mélyebben, de aki módosított már képeket DPP-ben, és érti a program lelkét, tudja miről beszéltek... aki meg nem, annak ajánlom, hogy szánjon 1-2 órát e remek kis program megismerésére - a fenti menük egyszerűek, és mindenre könnyedén rá lehet jönni, és meg lehet tanulni a gyors billentyű-kombókat is, amikkel még gyorsabbá tehető az egész munkafolyamat. Szuper, ahogy a Canon kifejlesztette ezt a két programot, hisz ezekkel igazán "bele lehet mászni a gépbe" (EOS Utility), meg lehet érteni, hogy mi történik a háttérben (DPP).

(Tipp: ez még most jutott eszembe, még a felmásoláshoz kapcsolódik: szóval érdemes mindig egy új mappába másolni az új fotókat az EOS Utility-vel, és azt megnyitni DPP-vel az előválogatáshoz. Ugyanis ha egy olyan mappát nyitunk meg, amiben van vagy 2-3000 kép, a DPP eléggé le fog halni tőle, míg behozza. Tudjátok, a szokásos Not respondig... homokórázós várakozással. Nem kell megijedni, előbb-utóbb behozza a fotókat, ha nem, akkor meg kiírja majd, hogy elfogyott az üres memória :) és azok a képek, amiket nem tudott betölteni, azok egyszerűen nem fognak látszani - asszem egy nagy X-et tesz rájuk, és nem hozza be a kis thumbnail-eket sem hozzájuk. Valahogy úgy. Akkor lépjetek ki a DPP-ből, és egy olyan mappával nyissátok meg újra, ahol pár száz képnél nincs több.)

Ezzel zárom is ezt a bejegyzést, jó sok mindent összehalandzsáztam itt :)) Remélem azért érthető voltam, ha nem, lehet nyugodtan kérdezni, kommentben, emailben vagy facebookon, szívesen válaszolok, ha tudok :) Írjátok meg, ha nagyon nem volt érthető valahol, megpróbálom azt a részt érthetőbbre átírni és átpofozni (így este fáradtan most ennyi jött ki belőlem...). Bár biztos vagyok benne, hogy sokan, akik idáig elolvastátok, tudtátok mindezt, és lehet használtátok is mindezt, bár lehet kicsit másképp. Normális, hisz mindannyian más stílusban dolgozunk. Nem azért írom mindezt le, hogy dicsekedjek, vagy felvágjak, nem is mondom, hogy ez a legtutibb workflow, meg a legjobb, leghibátlanabb --- egyszerűen én évek óta így csinálom, és gondoltam megosztom Veletek, hátha lesz néhány ember, akinek talán hasznos lehet, és egy-két ötlettel gazdagodik, amit aztán tovább fejleszt a maga módján a tökéletességig! :D

A következő bejegyzésben tovább megyünk majd, jön a képek átnevezése (rename), Lightroom import, és a legfontosabb lépés: a biztonsági mentés(ek) (backup) készítése. Remélem nem vesztettem el sokatokat, és velem tartotok akkor is! :)

Folyt. köv. tehát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

... kommentet ide kérek szépen :) ...