2013. április 22., hétfő

Critical Mass Budapest 2013



Ez most nem Canon EOS 5D Mark II footage, nem is lehetett volna tükörreflexessel ezt az egészet levideózni. A HDDSLR videózásnak is megvannak a határai, és szerintem ez messze túl lett volna azon a határon. Talán még egy steadicam sem lett volna elég a bringázás közbeni rezgéseket kiszűrni. Ezért inkább egy kicsike Sony handycammel videóztam, aminek a képstabilizálási képességei egészen fantasztikusak! Tükörreflexes videózásnál ilyen segítség nincs: amit az IS/VR képstabilizátorral felszerelt lencsék stabilizálnak, az minimális, ilyen bicikliről tekerés közben készült videóknál semmi hasznuk nem lett volna. Ezért is gondoltam, hogy az utolsó Critical Mass-t inkább a kis handycammel videózom le - hogy megmaradjon emlékbe, legyen mit mutogatni az utókornak :) Kitudja, lehet tényleg ez volt az utolsó CM Budapesten?!... :(

Este hazaérve, és végignézve a majd 40 percnyi videóanyagot (Réka fincsi lasagne-ját csámcsogva közben :) ), teljesen ledöbbentem, hogy milyen stabil lett egyik-másik felvétel! A legtöbb videó így készült: bal kezemmel a bicikli kormányát fogtam és manővereztem, jobb kezemben pedig a kamerával operatőrködtem :)) néha olyan magasra tartva azt fejem fölött, amennyire biciklin ülő dalia termetemből kitellett :)) Na és persze közben tekertem lankadatlanul! :)

Nézegetve a videókat, kezdett érni bennem a gondolat, hogy egy kis klipet jó lenne összedobni erről az örökké emlékezetes délutánról! :) Keresgéltem hát a zenék között, és végül ez a Lindsey Stirling szám lett a befutó! :) Előkaptam a Premiere-t és nekiláttam a vágásnak és az összeállításnak. Éjjel 2-ig vágtam folyamatosan, majd még másnap délelőtt is a Forma 1-ig :) Az igazsághoz hozzátartozik még, hogy itt-ott még a Premiere wrap-stabilizer-je is segített a videókból a kisebb-nagyobb remegéseket kiszűrni, itt-ott hihetetlen eredményeket produkálva!

Mikor vasárnap délután kész lettem, boldogan exportoltam ki a kész videót, 1080p-ben, 60 fps, ha jól emlékszem 8-10 Mbps minőségben.

Igen ám, de mikor YouTube-ra / Vimeo-ra feltöltöttem volna, jött a feketeleves: 60 frame per sec-es videót nem volt hajlandó elfogadni, és simán átkonvertálta 30 fps-re őket, rontva nemcsak a képek minőségén, de a 60 fps-ről 30 fps-re való konvertálással a képsorok "folyékonyságán" is, csöppet akadozóvá téve azokat. Főleg a Petőfi-hídon felvett nagy svenkeléssel nem voltam megbékülve...

Hiába keresgéltem megoldást, nem jutottam előre: az interneten a 30 képkocka per másodperc a maximum. Kérdem én akkor: mi értelme van 60 fps vagy annál magasabb képkocka per másodperces consumer videokamerákat gyártani és marketingelni, ha azok outputját nem lehet utána megosztani interneten 1:1-ben? Számítégépen meg TV-n persze nincs gond, ott simán megy a "butter-smooth" 60 fps, ám az online videólejátszás már erőssen problémás még így 2013-ban... Pedig ha végignézi az ember a gyártók kínálatát, szinte az összes handycam tudja a 60 fps-t (vagy akár még magasabbat is), és ha tudja, akkor az ember miért ne használná? Hisz 60 fps sokkal simább, gördülékenyebb kameramozgásokat (svenkeléseket) eredményez, mint a 30 fps vagy a tükörreflexesekben lévő "film-look" 24 fps. (Mozi- vagy TV-filmek forgatásánál pl. meg van adva, hogy mekkorát lehet bizonyos fps-nél fordulni, hogy a kép ne "essen szét", és az emberi agy fel tudja fogni és dolgozni a svenkelésen látottakat.)

A gond mégis inkább az elkényelmesedett,  elreklámosodott, rossz minőségű videókkal teli YouTube-bal van. (Még ha jó minőségben pakolnád is fel a videódat, lebutítja azt a béka segge alá...) Vimeo ugyanez, csak ott még várni is kell, míg a feltöltés és a konvertálás elkezdődik. Persze, ez ingyenes, úgyhogy ne sírjon a szánk!... De azért ezt mégis abszurdumnak tartom, hogy olyan hardvert árulnak a kameragyártók, amik tudnak bőven 30 fps feletti "sebességet", ám a közkedvelt online videólejátszók nem képesek megfelelő platformot pakolni alájuk...

Ti hogy látjátok ezt? Volt már hasonló problémátok? Van esetleg erre valamilyen megoldásotok?

Na, de nem pittyogok tovább! :) Inkább örülök, hogy részt vehettem ezen a jó kis utolsó Critical Mass-en. A készült videó pedig remélem mindezek ellenére elnyerte tetszéseteket, és vissza tudott adni valamit abból a fantasztikus hangulatból és érzésből, amit ez a kb. 16 km-es tekerés jelentett nekem, nekünk! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

... kommentet ide kérek szépen :) ...